Tuesday, November 4, 2014

REKOD PENAMBAHBAIKAN




REKOD PENAMBAHBAIKAN 
PROGRAM PELAKSANAAN EKOSISTEM KONDUSIF SEKTOR AWAM
ZON ZAMRUD


1. PENGURANGAN TAGGING / LABEL SERTA MEMAPARKAN IMEJ KORPORAT JABATAN

~ Untuk Amalan 5S Jabatan sebelum ini kami telah menitikberatkan pelabelan bagi setiap peralatan untuk memudahkan penggunaan. Tetapi apabila EKSA diperkenalkan label/ tagging perlu dibuang bagi mewujudkan imej yang lebih korporat pada jabatan.




2. AMALAN PENJIMATAN / GO GREEN / PROGRAM KITAR SEMULA

~ Ekosistem Kondusif Sektor Awam juga telah melaksanakan Amalan Penjimatan bagi tenaga , air dan juga penggunaan kertas. Suhu bagi penghawa dingin dihadkan 24'C sahaja.

~ Go Green dan  Program Kitar Semula dilaksanakan bertujuan untuk menjaga alam sekitar. Kertas perlu digunakan bagi kedua-dua belah muka dan sekiranya telah digunakan kedua-dua belah muka perlu dirincih.










3. MELAKSANAKAN INOVASI DAN KREATIVITI

~ Di Zon Zamrud  kami telah mereka cipta bekas alat tulis yang dibuat dari kotak dan botol air mineral. 







4.  MELAKSANAKAN PELAN TINDAKAN KECEMASAN KETIKA KEBAKARAN


~ EKSA perlu mewujudkan pelan tindakan kecemasan sekiranya berlaku kebakaran. Pelan ini amat penting untuk melatih kakitangan sekiranya berlaku kecemasan apa tindakan segera yang perlu diambil.

~ Latihan Pengungsian Bangunan juga perlu dilakukan dan pihak Bomba telah pun dijemput  bagi menunjukkan demo dan langkah-langkah keselamatan kebakaran kepada kakitangan 

~ Pelan tindakan kecemasan yang diwujudkan di Zon Zamrud ini  adalah merangkumi "Laluan Kecemasan " dan juga "Tempat Berkumpul" sekiranya kebakaran berlaku.







5. MEWUJUDKAN ETIKA PENGGUNAAN BILIK GUNASAMA

~ Etika penggunaan diwujudkan untuk memudahkan pengguna dan kakitangan menggunakan sesuatu alatan.










No comments:

Post a Comment