PELAN
TINDAKAN PENGUNGSIAN BANGUNAN KETIKA KECEMASAN / BENCANA JABATAN KEHAKIMAN
SYARIAH NEGERI PERAK (MAHKAMAH SYARIAH TAPAH)
1.0 1. TUJUAN
STANDARD OPERATING PROCEDURES (SOP)
SOP ini
disediakan bertujuan untuk :
1.1
Pegawai
/ kakitangan dan orang awam dapat bertindak
dengan tenang dan selamat semasa kecemasan / bencana seperti kebakaran atau
gempa bumi yang memerlukan tindakan pengungsian bangunan JKSPk.
1.2
Warga
JKSPk dapat melaksanakan tanggungjawab
mereka dengan selamat dan teratur semasa berlaku kecemasan / bencana
1.3
Kemudahan
dan peralatan
yang sedia ada dapat digunakan mengikut perancangan untuk menyelamatkan diri
1.4
Pemindahan
keluar warga JKSPk
daripada bangunan dapat dilakukan dengan teratur dan pantas.
2.0 2 . DIBANGUNKAN
OLEH
2.1
Jawatankuasa
Keselamatan Pengurusan - rujuk Jadual 1
3.0 3. KUMPULAN
SASARAN PENGGUNA SOP
3.1
Pegawai
Keselamatan Jabatan
3.2
AJK
Keselamatan Pengurusan Jabatan / daerah
3.3
Penolong
Pegawai Tadbir Pembangunan
3.4
Pengawal
Keselamatan
3.5
Pegawai
–pegawai
3.6
Staf
Sokongan
3.7
Peguam, pendakwa dan
3.8
Orang
awam / Pelawat yang berada di bangunan JKSPk
1.0
4. PENGGUNAAN SKOP SOP
SOP ini
digunakan bagi menentukan pelan tindakan ketika kecemasan / bencana
dilaksanakan secara jelas, seragam, terancang dan memenuhi segala prosedur keselamatan
di mana-mana lokasi atau bangunan JKSPk.
5. RINGKASAN PROSEDUR
Secara
umumnya, jika berlaku kecemasan / bencana, tindakan-tindakan berikut perlu
diambil dengan segera iaitu :
5.1
Memastikan
bunyi alarm automatik / membunyikan
alat pengera manual
5.2
Cuba
lawan kebakaran jika kebakaran yang berlaku adalah kecil
5.3
Menghubungi
Jabatan Bomba dan Penyelamat / Pegawai Keselamatan Jabatan / Penolong Pegawai
Tadbir Pembangunan / Pengawal Keselamatan
5.4
Pegawai
Keselamatan Jabatan membentuk Pasukan Quick Respose Team secara adhoc
5.5
Menghentikan
mesin / proses kerja dan memutuskan bekalan kuasa
5.6
Memastikan
semua dokumen penting disimpan dan dikunci dengan selamat
5.7
Mengosongkan
bangunan (pengungsian) dengan teratur dan pantas
5.8
Bergerak
ke tempat berkumpul atau Assembly Point dengan teratur dan pantas
5.9
Mengambil
kedatangan untuk dilaporkan kepada Pegawai Keselamatan Jabatan / Pasukan Quick
Respose Team / Pengawal Keselamatan
5.10
Pegawai
Keselamatan Jabatan / Pasukan Quick Response Team (QRT) / Pengawal Keselamatan
perlu menyampaikan keseluruhan maklumat kecemasan / bencana kepada Komander
Operasi Bomba yang tiba di lokasi.
6. PROSEDUR KECEMASAN KEBAKARAN
Prosedur
kecemasan ini hendaklah digunapakai semasa kebakaran. Ia menjelaskan
langkah-langkah yang perlu diambil semasa kebakaran bagi tujuan mengatasi semua
jenis kemalangan yang berlaku. Berikut adalah tindakan ketika berlaku
kecemasan.
6.1 Tindakan Menyelamatkan Diri
Apabila kedengaran loceng penggera
(isyarat kecemasan kebakaran), semua warga JKSPk dan orang awam / pelawat
hendaklah :
i. Hentikan
kerja serta-merta
dan matikan semua punca elektrik
berdekatan anda serta cabutkan plug
ii.
Hendaklah
KELUAR IKUT LALUAN PELAN KECEMASAN MAHKAMAH SYARIAH TAPAH
iii.
Jangan berlari,
tolak-menolak dan panik
iv.
Jangan
berpatah-balik untuk mengambil barang yang tertinggal
v. Berikan
kerjasama sepenuhnya
dan patuhi arahan Pasukan Quick
Response Team (QRT)
vi. Berkumpul di tempat
yang telah ditetapkan iaitu di PARKIR
AWAM – TEMPAT BERKUMPUL (Assembly Point)
vii.
Sila
hubungi Balai Bomba terdekat di talian 05-4011444,
atau dail TALIAN KECEMASAN 999
viii. Sila
rujuk PELAN KECEMASAN/KEBAKARAN JKSPk
dengan teliti (rujuk Jadual 4)
6.2
Tindakan
Jawatankuasa (Pegawai Keselamatan/Pasukan Quick Respose Team (Pasukan QRT)
i. Bunyikan
wisel berulang kali (jika alarm automatik
tidak berbunyi) gunakan PA sistem jika perlu
ii. Matikan
semua punca elektrik dan cabut plug
iii. Sekiranya
kebakaran berlaku di peringkat awal dan tidak mengancam keselamatan diri, sila
jalankan usaha memadam.
iv. Jika
didapati kebakaran telah merebak dan ada penghuni di bangunan tersebut, beri
arahan untuk mengosongkan bangunan.
v. Arahkan
semua lapisan pelajar/ pegawai/ pelawat keluar bangunan melalui pintu kecemasan
(jika releven) dan tutup pintu rintangan api selepas keluar.
i. Berkumpul
di ICP (Incident Command Post) untuk
menerima arahan daripada Ketua Pasukan QRT bertempat di depan Pejabat
Pentadbiran.
ii. Arahkan
semua lapisan pelajar/ pegawai/pelawat berkumpul di tempat berkumpul (Assembly Point) PARKIR AWAM – TEMPAT BERKUMPUL dan pastikan keadaan
terkawal.
iii. Buat
panggilan baris (roll-call) di tempat berkumpul dengan menggunakan SENARAI
KEHADIRAN dan semak sekiranya ada yang masih tertinggal dalam bangunan bagi
kumpulan di bawah kawalan masing-masing.
iv. Jangan
benarkan sesiapa pun masuk ke bangunan tersebut melainkan yang berkenaan
sahaja.
v. Hubungi
Pegawal Keselamatan bertugas di pondok kawalan untuk bantuan. Jika perlu, terus
hubungi Jabatan Bomba dan Penyelamat.
vi. Sedia
untuk bekerjasama dengan anggota BOMBA dalam segala aspek.
vii.
Sekiranya
terdapat kemalangan atau kecederaan, pastikan pesakit diberikan rawatan
kecemasan dan dihantar ke klinik/hospital terdekat (mengikut keadaan).
6.3 Tindakan
Pengawal Keselamatan
i Ketika berlaku kecemasan/ bencana
pihak kawalan keselamatan perlu memastikan tiada kenderaan keluar dan masuk ke
dalam kawasan bangunan Mahkamah Syariah Tapah
ii. Pondok kawalan perlu di
kawal rapi oleh Pengawal Keselamatan (pintu hadapan, dan belakang) dan
perlu mencegah sesiapa sahaja yang tidak berkenaan daripada memasuki kawasan
bangunan.
iii. Pengawal Keselamatan perlu membantu
Pasukan Quick Respose Team jika bantuan diperlukan
6.4 Panduan
Menyelamatkan Diri Semasa Kebakaran
i.
Cara-cara Bergerak Semasa Terperangkap Di Dalam
Asap
Ketika
kebakaran, asap merupakan ancaman kerana ia bergerak mendahului api, panas,
menyesakkan pernafasan serta beracun dan boleh menyekat jalan menyelamatkan
diri dari kebakaran. Sebagai panduan menyelamatkan
diri dari kebakaran asap, perkara-perkara berikut perlu diberi perhatian:
1. Bertenang,
sabar dan berfikir. Panik atau kelam kabut boleh mengakibatkan anda bertindak
dengan cara yang salah.
2. Sebelum
membuka pintu, pastikan dahulu, jika panas biarkan tertutup. Cari jalan lain
untuk menyelamatkan diri.
3. Jika
terperangkap dalam asap, rendahkan diri seberapa boleh sebaiknya merangkak di
atas lantai dan bernafas pendek-pendek (melalui hidung hingga sampai ke tempat
selamat)
4. Kepulan asap
yang banyak biasanya boleh menggelapkan/ mengaburkan pandangan. Dalam keadaan
sedemikian, gunakan belakang tangan untuk meraba jalan menyusur dinding hingga
bertemu pintu keluar.
i.
Terperangkap Di Dalam Bangunan Terbakar
Jika
anda terperangkap di dalam bangunan semasa berlaku kebakaran, anda hendaklah
bertindak seperti berikut:
1. Cuba buka
seberapa banyak pintu bertutup antara jarak anda dengan api.
2. Sebagai
makluman, pintu-pintu boleh menjadi penyelamat nyawa anda. Tutupkan pintu di
belakang anda dan jauhkan diri dari asap dan bahang. Sumbat celah-celah pintu
dan lubang angin dengan kain atau apa sahaja bahan yang sesuai bagi mengelakkan
asap masuk (pilih bilik bertingkap dan tunggu untuk diselamatkan)
3. Pergi ke
tingkap bagi mendapatkan udara bersih dan beri isyarat minta bantuan
4. Buka tingkap
di atas dan di bawah untuk membolehkan udara kotor keluar dan udara bersih
masuk
5. Jika keadaan
semakin buruk, pandang keluar tingkap, balut kaki dengan baju, carpet atau
sebagainya (basahkan jika perlu) bagi menahan kepanasan
6. Jangan cuba
terjun dari tingkap atau tingkat yang tinggi. Ramai orang terbunuh kerana
tergopoh-gapah terjun. Tunggu BOMBA atau pasukan penyelamat, jika benar-benar
tiada jalan lain lagi.
6.5 Prosedur
Keselamatan Bagi Pemegang Kunci Keselamatan
Kunci merupakan satu alat penting dalam menentukan keselamatan
sesebuah Jabatan. Beberapa langkah yang perlu dipatuhi bagi menjamin
keselamatan kunci pejabat adalah seperti berikut :
1. Pemegang
kunci induk keseluruhan MRS Tapah adalah dipegang oleh Pegawai yang dilantik sahaja yang
akan memegang semua kunci jabatan dan daerah di MRS Tapah. Setiap pengguna perlu mengisi Buku Rekod Kunci JKSPk jika terdapat keperluan sahaja.
2. Pemegang
kunci asal untuk setiap fasiliti lain di jabatan/daerah, dewan bicara, adalah
dipegang oleh Ketua Jabatan dan Ketua daerah sendiri.
3. Walaubagaimanapun
untuk tujuan penggunaan harian semasa bicara; kunci perlu di ambil daripada
kotak kunci di Bilik Penolong Pegawai Tadbir/Penolong Pendaftar.
4. Kunci-kunci
grill untuk memasuki Pejabat Pendaftar/dewan bicara adalah dipegang oleh
Pembantu Am Pejabat dan dibuka pada waktu pagi sekitar jam 8.00 pagi dan ditutup
pada waktu ptg sekitar jam 5.00 ptg mengikut jadual masing-masing. Keselamatan Pejabat
Pendaftar/dewan bicara adalah di bawah tanggungjawab Pembantu Am Pejabat ini.
5. Setiap
jenis kunci tidak boleh diserahkan kepada pegawai lain tanpa kebenaran dan adalah
DILARANG sama sekali dibuat ‘PENDUA’.
6.6 Panduan
Keselamatan Bagi Kawasan Parkir Kenderaan dan Kawasan Pili Bomba
Bagi memudahkan tindakan
segera diambil oleh semua pihak, berikut merupakan beberapa perkara penting
yang perlu dipatuhi bagi menjamin tiada halangan berlaku semasa sebarang
kecemasan/bencana :
i.
Dilarang
meletak kenderaan secara BERLAPIS (Double
Parking) di perkarangan MRS Tapah pada setiap masa.
ii.
Meletak
kenderaan mestilah secara BERUNDUR sesuai dengan dasar pelaksanaan EKSA JKSPk
iii.
Dilarang
meletakkan motosikal di mana-mana kaki lima bangunan MRS Tapah
i.
Dilarang
meletakkan kenderaan di dalam petak kuning pili bomba.
1.0 7 TAKRIF
Takrif
adalah istilah khusus untuk menjelaskan beberapa perkara yang perlu diingati
dan difahami oleh setiap warga Mahkamah Syariah Tapah serta anggota yang
terlibat semasa diancam bencana:
7.1
ICP (Incident Command Post) : Tempat berkumpul sementara di
hadapan Pejabat Pentadbiran
7.2
Assembly Point : tempat berkumpul iaitu satu lokasi
yang selamat daripada lokasi kebakaran/bencana iaitu di PARKIR AWAM – TEMPAT BERKUMPUL. Sila rujuk PELAN KECEMASAN/ KEBAKARAN Mahkamah
Syariah Tapah.
7.3
Call Point
: Loceng Penggera Kebakaran
7.4
Pasukan Quick Respose Team (Pasukan
QRT) : merupakan satu Jawatankuasa Adhoc yang dibentuk oleh Pegawai
Keselamatan Jabatan ketika kecemasan/ bencana
7.5
Notis Kebakaran :
· Makluman Jenis bunyi penggera kebakaran
· Cara menghubungi Perkhidmatan Bomba,
dan
· Kaedah melawan kebakaran
7.6
Nada Bunyi Loceng Penggera :
Bunyi Loceng
Berpanjangan
|
· Apabila mendengar loceng penggera
berbunyi berpanjangan, ataupun arahan melalui P.A sistem, tindakan segera
mengosongkan bangunan perlu dimulakan.
· Pasukan
Quick Respose
Team perlu memulakan arahan bagi membantu kerja-kerja pemadaman
kebakaran/ menyelamat.
|
7.7
Jenis-jenis kelengkapan/ peralatan
bencana yang terdapat di MRS TAPAH :
Bil
|
Jenis
|
1.
|
Sistem
Penggera Manual
|
2.
|
Peralatan
Melawan Kebakaran
Alat Melawan Kebakaran Manual:
· Alat Pemadam Api Mudah-Alih
· Pili Bomba
· Gelung Hos
|
8.0 KELAYAKAN
PERSONAL DAN TANGGUNGJAWAB
8.1 AJK
Keselamatan Induk di Jabatan/Unit perlu diberi pendedahan dan kursus/latihan
mengenai Kawalan Keselamatan dan
pendedahan tentang aspek menghadapi bencana seperti melawan kebakaran
dan tanggungjawab semasa kebakaran.
8.2
Pegawal
Keselamatan perlu menghadiri latihan serta kursus yang dianjurkan oleh Bomba.
8.3
Setiap
daerah mestilah melakukan aktiviti latihan pengungsian bangunan 2 tahun sekali
.
9.0 PELAN
TINDAKAN PENGUNGSIAN BANGUNAN
Apabila
berlaku kebakaran, prosedur atau peraturan mencegah dan melawan kebakaran perlu
diikuti bagi memastikan keselamatan bangunan dan manusia terjamin.
BIL
|
TINDAKAN
|
TANGGUNGJAWAB
|
CATATAN/ SENARAI SEMAK
|
1.
|
Memaklumkan
dengan segera kepada Pegawai
Keselamatan Jabatan tentang kecemasan/ bencana yang berlaku untuk tindakan
diperingkat Jabatan
|
Warga MRS Tapah yang berhampiran kawasan bencana
|
|
2.
|
Pegawai Keselamatan Jabatan membentuk Pasukan Quick
Response Team secara adhoc
|
Pegawai Keselamatan Jabatan/Pasukan QRT
|
|
3.
|
Hubungi
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia berserta maklumat seperti berikut:
· Maklumat ringkas pengadu
· Lokasi bencana
· Peringkat bencana
· Maklumat ringkas berkaitan bencana
/maklumat mangsa yang tercedera
|
Pegawai Keselamatan Jabatan/ Pasukan QRT
|
|
4.
|
Memastikan
loceng penggera yang berbunyi berterusan (sebagai isyarat mengosongkan
bangunan).
|
Pegawai Keselamatan Jabatan/ Pasukan QRT Warga JKSPk
|
|
5.
|
Bergerak
ke ICP (Incident Command Post) dengan segera untuk menerima arahan daripada
Ketua Pasukan QRT bertempat di hadapan Pejabat Pentadbiran
|
Pasukan Quick Response Team
|
|
6.
|
Bergerak
dengan segera ke tempat berkumpul (Assembly
Point) mengikut Pelan Laluan Kecemasan di ………………………
|
Warga MRS Tapah
|
|
7.
|
Mengaturkan
dan memastikan proses pengungsian bangunan berlaku di setiap aras
|
Pegawai Keselamatan Jabatan/Pasukan
Quick Response Team/Warga JKSPk
|
|
8.
|
Keluar
daripada bilik kerja dan memastikan perkara berikut diberi perhatian sebelum
menyelamatkan diri ke tempat berkumpul (bergantung kepada situasi) :
i. Wang tunai dan dokumen-dokumen
penting dimasukkan ke dalam kabinet besi dan dikunci; dan
ii.
Tutup
semua peralatan komputer atau matikan suis elektrik
|
Warga MRS Tapah
|
|
9.
|
Semasa
menuruni tangga, jangan berpatah balik jangan berbuat bising, bertolak-tolak
atau berlari
|
Warga MRS Tapah
|
|
10.
|
Bertenang
dan tinggalkan tempat itu dengan
secepat mungkin.
|
Warga MRS Tapah
|
|
11.
|
Bergerak
dengan posisi membongkok, jika anda terpaksa bergerak melalui kawasan
berasap.
|
Warga MRS Tapah
|
|
12.
|
Jangan
memecahkan barisan semasa mengungsi, jangan berlari potong-memotong.
|
Warga MRS Tapah
|
|
13.
|
Laporkan
diri di tempat berkumpul dan jangan tinggalkan tempat berkumpul sehingga
diarahkan berbuat demikian
|
Warga MRS Tapah/ Pasukan QRT
|
|
14.
|
Pastikan
berkumpul di tempat yang telah dikhaskan (Assembly
Point) dan mengambil kehadiran.
|
Warga MRS Tapah dan Pasukan QRT
|
|
15.
|
Menyemak
senarai kakitangan yang berkumpul.
|
Pasukan QRT/PP/KU
|
|
16.
|
Melaporkan
keadaan kepada Pegawai Bomba dan Ketua Keselamatan Jabatan
|
Pegawai Keselamatan Jabatan/ Pasukan
QRT
|
|
17.
|
Memberikan
rawatan awal kepada mangsa yang tercedera
|
Pasukan Kesihatan/ Pasukan QRT
|
|
18.
|
Bersedia
bertindak membantu pihak bomba jika diperlukan misalnya bantuan peralatan,
maklumat tentang tekanan air dan saluran bekalan elektrik
|
Pasukan QRT
|
10.0
CADANGAN KURSUS DAN LATIHAN
10.1
Semua
warga JKSPk dicadangkan untuk menjalani latihan secara berkala. Latihan
hendaklah merangkumi:
• Pencegahan
Kebakaran/Bencana
• Tindakan
Apabila Mendengar Bunyi Penggera
Cara Menghubungi Perkhidmatan Bomba
Dengan Betul
• Lokasi
Dan Cara Mengguna Peralatan
• Laluan
Menyelamatkan Diri
• Tempat
Berkumpul
• Mengambil
Kedatangan
10.2 Latihan
(seelok-eloknya tidak diumumkan terlebih dahulu) hendaklah dijalankan
sekurang-kurangnya satu (1) kali setiap dua tahun. Latihan dianggap berjaya
jika semua pekerja dapat mengosongkan bangunan dan berada di tempat berkumpul
dalam masa 25 MINIT selepas loceng
penggera berbunyi.
10.3 Kakitangan
perlu diberikan kursus dan latihan asas supaya sentiasa sentiasa bersedia jika berlaku bencana.
Kursus dan latihan tersebut boleh dilakukan dua (2) tahun sekali.
10.4 Pegawai
dan kakitangan mempunyai pengetahuan yang jelas mengenai alat pencegahan
kebakaran dan selok-belok bangunan iaitu:
·
Kedudukan
alat pemadam api yang paling berhampiran dan tahu cara untuk menggunakannya.
·
Jalan
keluar yang berhampiran dan laluan menuju jalan keluar
·
Bagi
keselamatan, laporkan kepada Pegawai
Berkenaan jika anda tidak mendengar
isyarat amaran semasa ujian pengungsian bangunan.
a) Jika mana-mana pintu keluar atau jalan
keluar di halang dengan longgokan barang-barang
b) Jika sebarang alat pemadam api hilang,
terlindung, dirosakkan atau tidak boleh digunakan lagi
c) Jika kunci “Pintu Laluan Kecemasan
Terakhir” hilang
11.0 PENJAGAAN
KAWASAN BANGUNAN
11.1 Mengamalkan penjagaan kawasan yang bersih dan
teratur
11.2 Bersihkan
dan buang sampah sarap
11.3 Penyimpanan
yang betul bahan-bahan mudah terbakar
No comments:
Post a Comment